Через шість років електрокари зрівняються у вартості з бензиновими авто

Завдяки падінню цін на найважливіші компоненти акумуляторів електрокари будуть дешевшати так само стрімко, як сонячні панелі, стверджують аналітики. А літій і кобальт не завжди будуть обов’язковими і дефіцитними компонентами батарей.

Надлишок металів

Аналітики Wall Street Journal повідомляють, що з початку 2019 року ціни на літій і кобальт –  метали, обов’язкові для виготовлення акумуляторів – різко знизилися. При цьому ринок електромобілів зростає – тільки в 2018 році продажі EV виросли на 64%.

“Ціна на кобальт впала на 30% з початку року і досягла мінімуму за останні два роки. А в порівнянні з піковим значенням квітня 2018 вона знизилася на 60%”.

Літій також з кожним місяцем падає в ціні. У січні він досяг рекордного мінімуму за останні кілька років.

Раніше Хайтек + розповідав про формування кобальтового міхура. Вчені прогнозували гостру нестачу металу – очікувалося, що його запаси вичерпаються в 2020-і роки. Компанії почали стрімко нарощувати обсяги видобутку, а кількість нелегальних шахт зросла. Найбільший гравець на кобальтовому ринку – Glencore Plc – збільшив видобуток з 27 тонн у 2017 році до 42 тонн в 2018.

Однак похмурі прогнози не збулися, а пропозиція не спровокувала підвищений попит. В результаті ціни знизилися, а котирування акцій видобувних компаній впали – в деяких випадках на 50-80%.

Чималу роль в цьому зіграв Китай – ключовий гравець на ринку акумуляторів для електрокарів. Темпи зростання виробництва в країні сповільнилися, а невизначеність пільгової політики щодо електромобілів тільки погіршила ситуацію.

За прогнозами аналітиків Citigroup, завдяки недавньому зростанню виробництва надлишок кобальту на ринку збережеться аж до 2022 року.

Ера дешевих електрокарів

Експерти вважають, що через це знизяться ціни на електромобілі. Глава енергетичної компанії Enel X Франческо Вентуріні наводить як приклад індустрію сонячних панелей. Там ціни на сировину стабільно падали кілька років.

“Так, в 2008 році кілограм полікристалічного кремнію коштував 450 доларів, а в 2009 – вже 70 доларів. В результаті з 2010 року сонячні панелі подешевшали на 84%”.

Це очікується і на ринку електромобілів.

Франческо Вентуріні прогнозує, що до 2025 року електрокари будуть коштувати (в роздріб) стільки ж, скільки звичайні автомобілі з двигуном внутрішнього згорання. Експерт припускає, що до цього часу вчені знайдуть альтернативу літію і кобальту і будуть створювати акумулятори нового типу. Прорив в технологіях – справа часу, адже вже зараз автовиробники інвестують в електротранспорт мільярди.

“У найближчі 5-10 років обсяг інвестицій перевищить 300 млрд. доларів, впевнений глава Enel X”.

Багато інженерів вже почали скорочувати частку кобальту в складі акумуляторів. Так, Panasonic планує вдвічі зменшити вміст дорогого металу. А винахідник Кенан Сахін оголосив, що знизить відсоток кобальту в акумуляторних катодах до 4% з поточних 20%. Tesla планує повністю відмовитися від кобальту в майбутньому – про це Ілон Маск заявив ще влітку 2018 року.

З літієм ситуація інша – недавні дослідження доводять, що метал буде користуватися попитом. За прогнозами вчених, у Li-Ion батарей не буде гідної альтернативи до 2050 року. Здешевлення технології також ставить хрест на інших розробках. За оцінками Bloomberg, вартість акумуляторів продовжить знижуватися і до 2024 року і складе 94 долари за 1 кВт * год, а до 2030 року – вже 62 долари. Для порівняння – батареї Tesla в середньому коштують 176 доларів за кВт * год.

Нью-йоркський експеримент

Електрокари вже почали дешевшати – Tesla нарешті випустила модифікацію седана Model 3 вартістю в 35 тис. доларів, а двомісний мінімобіль smart fortwo ED можна купити в США за 23 800 доларів без урахування пільг і відрахувань. І все ж машина на електротязі обходиться дорожче, ніж бензинова, якщо порівнювати середню ринкову вартість.

Однак експерти радять враховувати витрати на експлуатацію. EV складаються з меншої кількості деталей, тому їх простіше ремонтувати. Їм не потрібне паливо, а електроенергія часто коштує недорого.

“Дослідження в п’яти країнах ЄС показало, що в деяких регіонах забезпечення Volkswagen Golf на електротязі обійшлося б в рази дешевше дизельної версії. У Норвегії на 27%, а в Британії на 5%”.

Але найбільшу вигоду можуть отримати власники автопарків. Цю гіпотезу довели в Нью-Йорку. Влада міста підрахувала, скільки грошей в 2018 році пішло на паливо і техобслуговування 9 тисяч авто. Забезпечення бензинового Ford Focus обійшлося в 1 805 доларів на рік, а електричного Chevy Bolt – в 205 доларів.

Підрахунки показали, що в довгостроковій перспективі деякі моделі на електротязі окупляться і принесуть вигоду. Так, за 9 років Nissan Leaf заощадить 8 748 доларів, або 21% від 41 328 доларів, яка піде на експлуатацію бензинового Ford Fusion.

Джерело: hightech.plus