Віддавати чи не віддавати кредити? І що робити, коли вам телефонують колектори

Періодична затримка заробітної плати, викликана нестабільністю економіки країни, різні життєві труднощі, або ж прагнення жити краще, ніж можна собі дозволити, змушують громадян звертатися до банків для отримання кредитів. І у деяких громадян виникає смілива думка: а може, не віддавати? Тож віддавати чи ні, і які це матиме наслідки, розповідає адвокат Василь Ковташ.

Сьогодні можливість отримання кредитів значно спрощена шляхом видачі кредитної карти. Мова йде про те, що деякі банки разом із зарплатною, пенсійною чи іншою картою для виплат надають у користування кредитну карту з певним грошовим лімітом. Таким чином, для отримання додаткових коштів непотрібно повторно звертатися до установ банку, збирати документи чи вчиняти різноманітні дії, а можна просто скористатися кредитною картою.

Укладаючи кредитний договір з банком, в тому числі, отримуючи пластикову картку з встановленим кредитним лімітом, між вами та банком виникають договірні зобов’язання. Відповідно до яких ви повинні повернути суму кредиту, а також відсотки за його користування. Ці кошти все одно необхідно буде повернути незалежно від обставин. Наприклад, особа витратила кредитні гроші, а через деякий час втратила роботу та не має змоги повернути борг.

З метою повернення такого боргу на початковому етапі банк може надсилати листи, телефонувати і з’ясовувати, коли боржник поверне кошти. Проте може трапитися й інша ситуація, якої боїться, мабуть, кожен другий боржник. Одного прекрасного вечора на ваш мобільний надходить дзвінок з невідомого номера, але це вже буде не представник банку, а колектор і його манера розмови вже буде іншою. І тут вечір стане вже не таким приємним, бо сума боргу буде колосальною.

Хто ж такі колектори та чи законна їхня діяльність?

Колектор – це фахівець у сфері регулювання заборгованостей. Він працює з особами, які мають заборгованість перед банком, фінансовою або колекторською компанією.

Діяльність колекторів може бути законною, але при цьому й їхні дії спрямовані на отримання грошей з боржника, мають здійснюватися в рамках чинного законодавства.

Які права мають колектори і що робити, коли їх вимоги неправомірні?

Потрібно зазначити, що будь-які заходи по примусовому стягненню заборгованості можуть вживатись виключно:

  • державними та приватними виконавцями;
  • за рішенням суду, що набрало законної сили;
  • за умови подачі виконавчого листа і відкриття виконавчого провадження;
  • із дотриманням всіх офіційних процедур, передбачених законодавством.

Нічого із вищезазначеного колектори робити не мають права.  Водночас вони мають право звернутися до суду із метою стягнення переуступленого їм боргу і у випадку позитивного рішення суду звертатися до виконавчої служби з метою стягнення заборгованості.

Як з ними боротися?

Перш за все слід зазначити, що колектори проходять низку тренінгів де їх навчають різним психологічним методам тиску на боржника, виявлення його вразливих місць і способів їх використання в свою користь. Більшість колекторів роблять розрахунок на елемент страху. Вони тиснуть на почуття провини (взяли гроші і не повернули, це неправильно) і на больові точки конкретної людини (діти, батьки, репутація, важке матеріальне становище та інші фактори).

Потрібно бути гранично спокійним, не потрібно піддаватися тискові. Брати ситуацію в свої руки і вести боротьбу з ними їхніми ж методами. Сьогодні таких тактик переговорів на Youtube безліч, як варіант старатися пристидити, адже робота колектором аж ніяк не з престижних.

Під час розмови з колектором повідомте, що в цілях безпеки вами проводиться її запис. Це необхідно, щоб, в разі чого, у вас були на руках докази. Якщо вам загрожують або вас ображають, переходячи на особистості, то варто звернутися в правоохоронні органи, щоб вони відкрили кримінальне провадження (вимоги особистого майна і коштів, погрози).

Запитайте мету дзвінка, на яких підставах і які документи у них є на підтвердження цього. Фіксуйте все: в кінцевому підсумку це може зіграти вам на руку.

З колектором потрібно розмовляти нестандартно. Мається на увазі, що всі вони користуються встановленим алгоритмом для розмови з людьми. Потрібно намагатися ламати цей алгоритм і навіть злегка насміхатися над співрозмовником, щоб зламати його схему і зменшити його впевненість. Це дасть зрозуміти колекторам, що ви не піддаєтеся такій схемі впливу.

Повернення коштів це юридичне питання, ніхто нікого не буде вбивати – не мають на це права. У вас є повне право вимагати компроміс і спробувати домовитися – або про відстрочення, або про виплату частинами або ще про якесь альтернативний варіант.

Колектори часто використовують підроблені документи, схожі на повістки до суду або, безпосередньо, рішення суду. Роблять вони це для того, щоб додатково залякати. Якщо ви раптом отримали такий лист, потрібно дуже уважно оглянути його.

Ще одна «лякалка» – заборона виїзду за кордон. Проте, не всі суди йдуть на таке, адже для цього обов’язково потрібно умисне ухилення від сплати заборгованості.

Що робити, якщо дзвонять колектори по чужому боргу? 

  1. Якщо вам дзвонять по кредиту вашого родича, ви несете зобов’язання по погашенню кредиту тільки у разі, коли ви є дружиною/чоловіком позичальника або спадкоємцем боржника, що помер.
  2. Якщо ви виступили поручителем по кредиту, вам необхідно знати, що поручительство припускає солідарну відповідальність позичальника і поручителя за погашення боргу. У цій ситуації потрібно зв’язатися з боржником і переконати його погасити заборгованість. Інакше погашати борг доведеться вам як поручителеві по цьому кредиту.
  3. Колектори дзвонять вам по кредиту людини, з якою ви не передуваєте у споріднених відносинах (сусіди, знайомі, колеги по роботі і так далі). В такому випадку ви нічим не зобов’язані позичальникові і не несете ніяких зобов’язань по його кредиту. Слід зазначити, що сама розмова з вами про борги знайомої людини є розголошенням банківської таємниці та передбачає за це відповідальність.
  4. Якщо вам дзвонять колектори по кредиту абсолютно незнайомої людини. У цьому випадку з’ясуйте у колекторів, інтереси якої фінансової установи вони представляють, і якого боржника розшукують. Напишіть заяву до фінансової установи про те, що по цьому кредиту ваш телефон був використаний в шахрайських цілях. Направте цю заяву також колекторам.

Як не потрапити в пастку колекторів?

Щоб не потрапити в їхню пастку, в першу чергу з’ясуйте, хто саме виступає вашим кредитором – банк, фінансова компанія або вже колекторська. Краще не оплачувати нічого до отримання офіційних документів і підтверджень. Як правило, компанії з гарною репутацією без проблем надають всі необхідні документи.

Потрібно бути дуже обачним, коли вам пропонують закрити заборгованість якимось неймовірним способом. До таких пропозицій потрібно ставитися з великим побоюванням. У такій ситуації потрібно обов’язково вимагати офіційний гарантійний лист, який підтвердить факт списання вашого боргу на конкретних умовах.

Підбиваючи підсумки слід зазначити, що повертати кредитні кошти слід вчасно і ставитися до цього питання дуже відповідально, інакше це призведе до небажаних наслідків.