Чому це так та якою є основна проблема української освіти – читайте в матеріалі Новини.LIVE

“Всі зациклені на оцінках”

Чимало освітніх експертів та зрештою і батьків, з якими поспілкувалися Новини.LIVE, запевнили, що ймовірна система оцінювання дітей мало що змінить у їхньому бажанні та мотивації вчитися. Особливо у дітей початкової школи. На їхню думку, основна проблема освіти в Україні – це загалом зацикленість на оцінках, а не на вивченому матеріалі. Мовляв, дитині важливіше похвалитися перед батьками високим балом, а не якістю засвоєного матеріалу.

Яку б оцінку не принесла дитина зі школи – батьки все одно переводитимуть під свою звичну п’ятибальну систему, вважає психологиня та мама двох дітей Олександра Саєнко. А от найкращою оцінкою для дітей молодшої школи є “молодець” або “ти можеш значно краще”.

Освіта в Україні

“Нічого суттєво не зміниться. Що раніше було 5 балів, згодом 12, далі “молодець, дуже добре, ти можеш краще” – то тепер все це трансформувалось у вербальне оцінювання “п с д в”: “початковий” (П), “середній” (С), “достатній” (Д) та “високий” (В)”, – уточнила психологиня.

На її думку, загалом досить дивно оцінювати дітей буквою, наприклад, “П” – “початковий” – у першому класі, коли вони в принципі прийшли в школу для освоєння алфавіту. І що таке літера “П” та які слова починаються на з неї, діти розумітимуть тільки в кінці першого семестру, – вважає Саєнко.

“У мене в школі, наприклад, були оцінки не “2-5”, як в інших, а “A-C”. С – це дуже погано. Проте ефект був такий самий, адже постійно порівнюєш себе з успіхами інших. Хотілося б, щоб і батьки похвалили, а вони переводили мої бали у свої знайомі “2-5”, – поділилась психологиня.

Чи зрозуміють діти, яку оцінку отримали?

За словами Саєнко, якщо мислити як 6-річна дитина, то це слід робити максимально буквально. Слово “високий” для них означає “високий по зростанню”; “середній” – той, що стоїть посередині; “достатньо” – “можна вже зупиниться” (вистачить, досить), а “початковий” – з чого починають.

“В принципі, ніякої негативної конотації у цих словах немає. Тим більше, що діти опиратимуться на реакцію батьків, за якою розумітимуть, як же вони навчаються. А батьки перетворюють оцінку “п” (початковий. – ред.) на двійку”, – уточнила Саєнко.

Освіта в Україна

На її думку, для таких маленьких дітей добре було б зробити результат перевірки у вигляді образу. Наприклад, клеїти або видавати різні наліпки. По-перше, це мотивує, по-друге, це зрозуміло, бо є уявлення про зображення. Смайлик може бути усміхненим або сумним. Або зірочки різних кольорів по градації якості виконаної роботи.

Оцінки знає лише вчитель та учень. І ніхто інший

А от на думку приватного педагога Жанни Мосійчук, головна проблема української освіти в тому, що учні та їхні батьки зациклені на оцінках. Чого, наприклад, немає за кордоном. Зокрема, у Швейцарії, де вона жила довгий час.

Наприклад, там навіть неприйнято цікавитися, хто і яку оцінку отримав за пройдений тест. Це вважається некоректним, тому бали там знає лише учень та вчитель.

“Школа в Україні зосереджена на тому, щоб показувати оцінку кожного. Мало того, вчитель на цьому ще й наголошує. Типу, сідай, сім. Чи “сідай, в тебе середній рівень”. Тому вербальне оцінювання – не є коректним. Правильно сказати: “Добре, дякую, сідай”, поставити оцінку в журнал і не озвучувати її ні в якому разі перед усім класом”, – переконана педагог.

Рекомендації Міносвіти щодо оцінювання учнів 1-4 класів

  • Міністерство освіти і науки затвердило методичні рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти
  • Однією з ключових змін в оцінюванні є підхід до вираження оцінки. На заміну узагальненій бальній оцінці навчальних досягнень учнів з предмета/курсу запропоновано використовувати вербальну оцінку
  • Рекомендації запроваджують поняття вербальної оцінки (оцінювальне судження) та рівневої оцінки (оцінювальне судження із зазначенням рівня результату). Вербальну і рівневу оцінку можна виражати як усно, так і письмово
  • Рівень результату навчання рекомендовано визначати з урахуванням динаміки його досягнення та позначати буквами – “початковий” (П), “середній” (С), “достатній” (Д), “високий” (В)
  • Результати оцінювання особистісних надбань учнів у 1-4 класах рекомендовано виражати вербальною оцінкою, об’єктивних результатів навчання у 1-2 класах – вербальною оцінкою, у 3-4 класах – або вербальною, або рівневою оцінкою за вибором закладу
  • Водночас заклад може розробляти і фіксувати загальні положення щодо оцінювання результатів навчання учнів у освітній програмі та конкретизувати їх у частині положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти.