Як маркетингові шахрайства лідерів думок змінюють рекламний бізнес

Зображення Gerd Altmann з сайту Pixabay

У сучасному світі розумних телефонів та соціальних мереж компанії почали активніше залучати для реклами лідерів думок. Партнерство – це не новина, проте з розвитком культури впливу на громадську думку природа таких партнерських відносин еволюціонувала.

На відміну від добре знаних зірок, лідери думок у соціальних мережах коштують набагато дешевше, а пропонують не меншу аудиторію для рекламних кампаній.

Замість того, аби платити, скажімо, Beyoncé за єдину світлину, дешевше заплатити 10 мікролідерам думок, які розкажуть про ваш продукт у різних соціальних мережах Та і знайти таких лідерів набагато легше, аніж зірок шоу-бізнесу.

Раніше компанії платили зіркам, аби вони були обличчями їхньої продукції, але результати маркетингових досліджень свідчать про те, що на такі кампанії за участю зірок реагує обмаль споживачів. Ба більше, лідери думок мають тісніші контакти з власною лояльною їм аудиторією.

Розумне рішення

Схоже, що реклама через лідерів думок є розумним рішенням, адже їхня аудиторія поділяє їхні смаки та вподобання, а вони самі є типовими представниками тих, хто за ними стежить. В ідеальному світі це спрацює.

Наприклад, на лідера думок щодо макіяжу підписані люди, яких також цікавить ця тема. Тому не дивно, що багато з цих людей погодяться придбати рекомендовану цим лідером продукцію.

Новим компаніям, напевне, варто приділяти більше уваги саме роботі з лідерами думок, а не через традиційні рекламні канали, на кшталт рекламних щитів, телебачення, журналів або радіо. Тому лідери думок дають змогу певною мірою використовувати соціальні мережі для позитивного результату. На жаль, рано чи пізно там, де є гроші з’являється й шахрайство.

Увага, шахраї!

Шахраї просочуються на ринок лідерів думок і цифрового маркетингу взагалі багатьма способами. Найпоширеніші з них – боти і фальшиві облікові записи. Авжеж, лідери думок здебільшого збирають власну аудиторію кропіткою працею, але є й такі, хто просто купує фальшивих читачів.

Зазвичай такі фальшиві облікові записи рідко взаємодіють із контентом, адже вони існують лише для збільшення кількості читачів. Саме тому в людини з мільйонами читачів можна бачити, що їхні дописи подобаються щонайбільше 1 000 із них, а коментарі залишають навіть менше за 100 осіб.

Саме цей показник спотворює сприйняття таких лідерів бізнесом, особливо малими підприємцями, які жадають розширити власну аудиторію. Якщо дописи лідера думок читають у країні, де немає рекламованої продукції, така інвестиція ніколи не окупиться.

Це неоране поле для ботів та читачів, особливо із країн «третього світу». Саме ті, хто тільки планує стати лідером думок, скористаються таким методом, адже вважається, що цінність лідерів думок полягає в справжності їхнього зворотного зв’язку щодо продукції. Попри те, що лідери думок здебільшого говорять правду, є й такі, що просто переказують тексти рекламодавців. Тому надзвичайно важко визначити, чи такому лідерові насправді подобається продукт, чи він так каже лише тому, що йому за це платять.

Є випадки, коли люди купували жахливі товари тільки тому, що їх порекомендували лідери думок. За новими правилами користування соціальними мережами лідери думок зобов’язані повідомляти про рекламу, але не всі дотримуються цього правила.

Щирий фасад

Уже є чимало прикладів рекламування лідерами думок фальшивих продуктів або тієї продукції, якою вони самі не користуються. Найгучніший такий скандал спіткав родину Кардаш’ян із телевізійного реаліті-шоу. Кажуть, що Кім рекламувала жувальну гумку у формі ведмедика, що має допомогти схуднути, але та не працювала так, як рекламувалося.

Компанії втрачають навіть більше, ніж витратили грошей на рекламну кампанію, якщо в лідера думок помічають протиправну поведінку або сумнівні з погляду моралі дії, адже вони позначаються на всіх партнерах такого лідера.

З іншого боку, компанії, що прагнуть зробити деякі лікарські засоби нормальними часто використовують мікролідерів для просування свого світогляду.

Саме за допомогою лідерів думок компанії часто намагаються обійти закони про рекламу. Наприклад, у багатьох країнах заборонена реклама сайтів азартних ігор та онлайн казино.

Нещодавній приклад – партнерство між Stake і Drake, яке має чимало підводних каменів. Експерти побоюються, що це стимулюватиме аудиторію музиканта здебільшого молодь, долучатися до азартних ігор, адже вони будуть переконаними, що зможуть досягти таких же успіхів, як і їхній ідол, хоча і з певними обмеженнями.

Такі компанії знайшли прогалину в законі через використання лідерів думок у соціальних мережах та знаменитостей, адже їм варто лише поширити світлину, на якій вони грають, роблять ставку, ба навіть мимохіть згадують про це, аби бодай декілька десятків відсотків їхніх читачів одразу почали користуватися відповідними ресурсами.

Ми не були готові до соціальних мереж

Соціальні мережі завжди були рушійною силою, але ще далеко не всі розуміють, наскільки впливовими за допомогою них стануть лідери думок. Поганий огляд такого лідера (справжній чи фальшивий) може швидко змінити траєкторію руху компанії.

Цим користуються багато лідерів думок, аби здобути від компаній та різноманітних організацій особливі умови в крамницях, клубах, ресторанах та, навіть, аби безоплатно отримувати їхню продукцію.

Представники вразливих верств населення, на кшталт молоді та тих, хто проходить реабілітацію, можуть швидко стати на слизьку стежку, про яку їм розповідають в Instagram та TikTok.

А те, як швидко підлітки розвивають власну самооцінку через силу-силенну рекламованої продукції, просто лякає.

Лідери думок щодня рекламують пігулки для схуднення чи продукцію для догляду за шкірою. Але разом із цим вони насаджують фальшиве почуття ідеальності, і, на жаль, молодь здебільшого прислухається до них.

Саме тому вкрай важливо знайти способи регулювання поведінки лідерів думок, але, попри наявність певних законів, у законодавствах різних країн і надалі існує безліч прогалин. Нам конче необхідно пояснювати та заохочувати людей до саморозвитку, адже тільки так можна зменшити шанс стати ошуканим.