Голова Сумської обласної ради пояснив, хто розпоряджається бюджетом Сумщини

У березні 2022 року, в найтяжчий період російського вторгнення, депутати Верховної Ради України внесли зміни до Бюджетного кодексу щодо особливостей бюджетного процесу в умовах воєнного стану. Зокрема, в розпорядження Кабміну передали управління обласними бюджетами, а Уряд у свою чергу передав ці повноваження обласним військовим адміністраціям з обґрунтуванням: «для своєчасного та оперативного реагування на потреби фінансового забезпечення територіальної оборони і безпеки населення».

У березні минулого року уряд надав право начальникам військових адміністрацій здійснювати повноваження місцевих фінансових органів на тимчасово окупованих територіях або ж там, де ведуться бойові дії. Голова Сумської обласної ради Віктор Федорченко говорить: вже на початку квітня територія Сумщини були повністю звільнена від російських військ, і, хоч обласна рада працювала повноцінно, та депутатський корпус області був відсторонений від участі у бюджетному процесі.

 «Я відверто вам скажу, що коли в ОДА передали бюджет, обласна рада ніякого відношення до нього не мала, – говорить Віктор Федорченко. – Мене не долучали, нам тільки давали список – куди бюджет витрачався. Ніхто не залучав ні бюджетну комісію, ні мене особисто. Координації витрачання бюджетних коштів не було».

Чи створювала така ситуація проблеми для роботи комунальних підприємств Сумської  обласної ради, серед яких є і прибуткові, й дотаційні, але соціально значимі для населення області?

 «Проблеми були, тому що треба було й ліки закуповувати, і паливно-мастильні матеріали, і ремонти, й техніка, і т.д. Фактично обласна рада – це концерн, куди входить велика кількість підприємств різних видів діяльності. Їхню роботу потрібно знати. У обласної адміністрації інші функції», – запевняє Віктор Федорченко.

За підсумками воєнного 2022 року обласний бюджет був перевиконаний більш, ніж на 10%, з вільним залишком у 150 млн грн. Характерним є те, що на першому місці серед ключових статей надходжень – податок на доходи фізичних осіб, простіше кажучи, бюджет наповнюємо податками із зарплат бюджетників. На другому місці в обласній скарбниці – рентна плата за видобуток вуглеводнів, і лише на третій позиції – доходи податку на прибуток підприємств.

На думку очільника обласної ради, така ситуація є тривожною:

«Це говорить про те, що економіка області фактично не працює. І ми виконуємо бюджет за рахунок ПДФО».

Відбудова економіки – це ключове завдання для кожного регіону, який постраждав від широкомасштабної війни, повернення бізнесів, які виїхали, розвиток малого й середнього підприємництва. Тут постає кадрова проблема, вона була актуальною й до війни, а сьогодні, говорить Віктор Федорченко, коли значна частина працездатних українців перебуває за кордоном, стає особливо гострою.

Люди можуть повернутись лише за умови, що матимуть житло, робоче місце й гідну зарплату. Віктор Федорченко нагадує, що Сумщина отримала з держбюджету на відбудову 250 млн грн. Але  на початку лютого в області вибухнув скандал, пов’язаний зі зловживаннями посадовців Сумської ОВА на цих коштах.

«За використання цих коштів відповідало управління капітального будівництва – підписувало угоди, контролювало договірні ціни. Які відносини були між УКБ і тими підприємствами, я не знаю. Були ці відкати чи не були… УКБ безпосередньо підпорядковане облдержадміністрації», – говорить Віктор Федорченко.

На думку голови ОР, у бюджетний процес слід повернути колегіальність, тобто участь обласних обранців у визначенні напрямів використання коштів:

«Ви бачите, що виходить, коли одна людина дає команду і доводить до того, що бюджетні кошти витрачалися не за призначенням… Ми бачимо, що заведені карні справи, звільнений голова ОВА. Це проблема: там, де є кошти, там обов’язково буде злочинність, якщо це все не контролювати».