Сергій Горбачов: “Щоб реформа була успішною, важливо налагодити комунікацію між усіма учасниками освітнього процесу”

Питання організації освітньої мережі виникає у багатьох регіонах, і ситуація на Сумщині не є унікальною. Це дійсно дуже складна тема, дуже болюча, яка зачіпає інтереси і дітей, і батьків, і вчителів. І яка впирається в кінцевому рахунку у спроможність громади надавати якісну освіту.
Таку думку у програмі “Експертна думка” на телеканалі СТС висловив освітній омбудсмен України Сергій Горбачов.
“Ця система потребує ретельного переформатування, щоб діти могли отримати більш якісну освіту. І коли до мене звернулися батьки кількох шкіл з міста Суми, то ми відразу надіслали запит на управління освіти за моїм підписом, де я просив відповісти на 2 десятки запитань, які стосуються організації освітньої мережі”, – говорить омбудсмен.
Скільки у громаді дітей, скільки потрібно закладів освіти, виходячи з цієї кількості, і, найголовніше, – чи будуть дотримані права всіх учасників освітнього процесу під час реорганізації?
“Чи буде від того краще дітям? Оце найголовніше. Тобто наскільки покращиться якість, наскільки ця освіта буде надаватися в більш комфортних, в більш ефективних умовах для дітей насамперед, бо саме вони є головними в системі освіти. Ми для них працюємо. І тут також дуже важливо, як будуть забезпечені права батьків і права вчителів. Бо, якщо цього не зробити, то все одно ми будемо виходити на складні конфлікти, які доведеться рано чи пізно вирішувати”, – говорить Сергій Горбачов.
За словами омбудсмена, дуже важливо, яким чином місцева влада, територіальна громада, яка планує реорганізацію мережі, комунікує з громадою, чи проводяться реальні, а не для галочки, обговорення, чи врахована думка батьків, і наскільки вона врахована.
Сергій Горбачов визнає відповідь управління освіти Сумської міської ради в цілому задовільною:
“Я бачу, що люди розуміють, що вони планують, що вони хочуть зробити. Але на деякі запитання я не отримав відповіді, і хотів би їх почути далі”.
На думку пана Сергія, для того, щоб вирішити ситуацію, варто на певний час відкласти реорганізацію і пропрацювати усі спірні питання разом з батьками, з громадою.
Також він радить за можливості уникати навчання у дві зміни:
“Якщо є можливість розподілити дітей так, щоб вони навчалися в одну зміну, – треба це робити. Бо це краще для якості освіти, для забезпечення освітнього процесу, складання розкладу, роботи вчителів і таке інше. Тобто там, де є найменша можливість, її треба використовувати, щоб діти займалися в одну зміну”.
Загалом же в такому складному питанні не може бути простих однозначних рішень, переконаний омбудсмен. Втім, найголовніше — зрозуміти загальний напрям, куди все має рухатися, та обов’язково налагодити плідну комунікацію між усіма учасниками процесу.